02 Kasım 2011

Dolmakalem ucu seçme sanatı



Dolmakalem uç seçiminde genellikle çoğunluk M yani (medium - orta) dereceli uç seçilir. Daha doğrusu dolmakalem isteyenlere genellikle tek bir seçenek sunuluyor. Ben dolmakalemde orta ve ince (F) uçlarla rahat edemeyen biri olarak hemen her zaman farklı uçları soruyorum. Çok ince (EF) veya italik (1.1 mm) gibi Genellikle "Elimizde başka uç yok" deniliyor. Bazen "arz-talep meselesi, kimse 1.1 uç istemiyor ki getirelim" diye mazeret öne sürerken aslında ne kadar yanlış bir yolda olduğunu itiraf edenler, lakin bunun farkında olmayanlar da oluyor. Netice değişmiyor. Farklı uç bulmak çok zor. Hele esnek uç bulmak imkansız. Ancak internet üzerinden sipariş verilecek, ondan sonra.

Oysa esnek uçlardan mürekkebin dökülüşü müzik gibidir.

11 yorum:

  1. Tüm uçları denemek lazım. Ancak öyle anlaşılır dolmakalemin ayrıcalığı. Obb ucu çok aradım kalemim için ama bulamadım.

    YanıtlaSil
  2. Kırtasiyecilerimiz ne yazık ki çok sığ.

    Daha ben kendi işine merakla bakan, paranın pulun ötesine geçmiş, aşmış bir kırtasiyeci görmedim.

    Yeri geldiğinde "Ben 30 yıllık kirtasiyeciyim" diye övünenler bir tane sıradışı uç bulundurmuyor dükkanında.

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar,

    Ne yazık ki ülkemizde farklı uçlar bulunmuyor ve sanırım önümüzdeki 50 yılda bulunmayacak sanırım. Ben koyu bir dolma kalem tutkunu ve koleksiyoncusuyum. Bende son zamanlarda esnek uçlu kalem alıyorum ama bunları hep yurt dışından aldım. İnşallah torunlarımız ülkemizde böyle güzel ürünler görebilir. Baki Dostlukla.

    YanıtlaSil
  4. Mehmet Bey,

    ayrıca kaligrafinin bir alt dalı olan copperplate sanatını incelemenizi ve bloğunuzda paylaşmanızı isterim. Bu sanatda esnek uçlu divit uçları ile yapılan harika bir sanat. Dediğiniz gibi mürekkep şarkı gibi dökülüyor. Ayrıca yukarıda paylaştığınız video daki Noodler's flex pen 'i amerikadan sipariş ettim sabırsızlıkla onu bekliyorum. Saygı ve baki dostlukla.

    YanıtlaSil
  5. Sevgili Arkadaşlar ve Mehmet !

    Okumayan bir millette nasıl yazma alışkanlığı olsun. Yazma alışkanlığının nadir olduğu bir kitle içinde ne kadar dolmakalem kullanan olduğu benim blogtaki aktif okuyucu sayısı ile malumunuzken, bunların içinden de flexo ya da cursive veya oblique kullanacak olan bence 5 adedi bulmaz.
    Hal böyleyken insanlar ne diye farklı uçlar getirtecekler ve tam anlamıyla 40 yılda bir çıkacak müşteri için stoklarında bulunduracaklar ki?.. . Müslüman mahallesinde salyangoz satmak gibi bir şey zaten bizim yaptığımız ve aradığımız.
    Belirli bir kalitenin üstünde kırtasiye kullanabilmek onu değerlendirecek özel bir donanım, kültür, görgü ve merak işi. Bu kadar meziyeti bir arada toplayacak avanak(ben) ya da benim gibiler nasıl bir arada bulunur da bu insanlara hitab edecek ürün getirtilir. Mehmet çok iyi biliyor; elim de bir sürü kesik uçlu kalem vardı. Zorla insancıklara anlatmaya gayret ettim. Ben bile vazgeçtim incelediğim dolmakalemlerden fazlaca getirtmeyi.
    Uçtan bahis açılmışken; biz tane ile uç ararken ithalatçılar 100 lük paket almak zorunda kalıyorlar. Bu da işin başka tarafı. Bana kalırsa memlekette dolmakalem tamir eden usta yok. Adam fizik, kimya bilecek yabancı dili olacak ki o dolmakalemin orjinak servis kitabını okuyacak ve parça getirtebilecek, mekanikerliği olacak hassas tornada parça çekecek, üstüne üstlük bunlara ek olarak kağıttan mürekkebten anlayacak..., ve gidip dolmakalem ustası olacak. Aç kalmak için her türlü şeyi yapmış olacak anlayacağınız.
    Benim dikkatimi çeken kırtasiyecilerin büyük kısmı zaten dükkanın mal sahipleri, kira dertleri yok. Kapıdan giren münferit müşteri bir para kazandırmıyor. Onların gerçek kazancı özel günlerde büyük firmalara verilecek promosyona yönelik şeyler ve yine firmaların toptan malzeme satın alımları. Bunun içinde zaten kişisel girişimlerini devreye sokuyorlar.
    Katıldığım noktalardan biri de esnafın nobran olduğu, işini bilmediği konusu.
    Esnek uçlar meselesi benim hakim olmakta zorluk çektiğim bir uç tipi. Sert, yarı yumuşak ve yumuşak tipleri varken bir de basınçla çalışanları var. Bir de gündelik yazı tipimiz ve kendi karakterimize göre oluşturduğumuz kişisel font umuzun uyup uymadığı meselesi var.
    Sevgiyle...

    YanıtlaSil
  6. Bütün şikayetlerin temelinde sevgi ve tanıtım meselesi var aslında.

    Esnek uç bulundurmak iddialı bir kırtasiye için zor olmasa gerek. Ama sorun da burada, iddialı bir kırtasiye yok! Dolmakalem ve mürekkebe yoğunlaşmış bir kırtasiye de yok.

    Dolmakalemi çok sevdiğini söyleyen tanınmış köşe yazarı yazma sevgisi konusunda yazı yazmıyor da pahalı dolmakalem zevki olduğunu söyleyip duruyor. İyi de bundan kime ne?

    Gençler dolmakalem görmeden büyüyorlar, belli bir yaşa gelindiğinde genç insanlara dolmakalemi anlatmak da zor oluyor. Gazeteler televizyonlar yeni teknolojik ürünleri sunma telaşında. Cep telefonları, tablet bilgisayarlar filan bütün bunların hepsi insanı aşırı oyalayan, yazı yazmaktan soğutan ve alıkoyan nesneler.

    Mesele 100 tane uç ithal etmekte değil, bunlar hep sonuç ve sonuçlar üzerine konuşmak bizi bir yere götürmez, boşa söylenmekten başka işe yaramaz. Nedenlere odaklanırsak daha iyi olacak.

    Elinde dolmakalem, güzel defterine not alan ve hayran olunan bir figür var mı çocukların gözünde?

    YanıtlaSil
  7. merhaba, az evvel bir yorum yazdım ama, sanırım gümbürtüye gitti.

    blogunuza ne zamandır rastlarım, girip yazmak bugüne kısmetmiş.

    zamanında kefere memleketlerden, noodler's flex getirtmiş idim. ucu beğenmiş, kalemden ise hiç hazzetmemiştim. zaten kalem de elimde kaldı. esasında tracking olmadan siparişle 40 tl'ye edinilebiliyor şu an. yeni ahab niblerinden ve bir de pilot namiki falcon esnek uçlu kalem getirmeyi düşünüyorum yakında.

    ülkemizde ise soruşturduğumda, visconti divina kalemlerin esnek nibe sahip olduğunu öğrendim. fakat ekonomik açıdan batırıcı potansiyeli var (700 euro civarı).

    flexible nib ile yazmak, ilk etapta zorlayıcı. çünkü yazıda herkesin harfleri çizerken uyguladığı basınç her noktada aynı olmuyor ve istenmeyen sonuçları doğuruyor.

    lakin ben yazıyı sevdiğim ve mümkün mertebe el yazısı ve dolma kalem kulandığım için, arkalı önlü 3 A4 kağıdı doldurmak, sorunumu çözmüştü.

    zamanında scheafferların, pelikanların, parkerların uçlarını kendine göre kesip biçen peder beyin huyu bana da geçmiş olduğu için, kendi kestiğim ancak çabuk aşınan kesik uçlardan vazgeçemiyorum.

    yine de günlük kullanımda yek nibde çift kalınlığa sahip (xf - m) parker flighter 180 var ki elimde, değil esneklik, cinayet silahı kadar sert ve o görünüme de sahiptir.

    bir de, özellikle spencerian dedikleri türde yazmak isteyenler için, flex nibler çok iyi.

    bir tahmin: yarı esnek uçlarla geçiş yapmak, kimisine iyi gelebilir.

    saygılarımla...

    YanıtlaSil
  8. merhabalar ikinci vidyonun basında yazı yazılan kalem de 1.1 uc mu kullanılıyor. Ben biraz yeni sayılırım bu işlerde ama internet de baktıgım kadarıyla kesikuclu kalemlerde 1.1 uc bana güzel geldi digerleri daha kalındı sanki. kalın ucları fazla sevmiyorum fakat ince kesik uclu kalemlede nasıl yazılır pek kesitremiyorum yardımcı olurmusunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesik uçlular içinde 1.1 en iyisi. 1.1 ile hafif yan tutarak veya çevirerek daha ince de yazmak mümkün.

      1.5 çok kalın ve kullanışsız, belki başlık yazmak için tercih edilebilir.

      1.1'den daha ince kesik uç ile yazmanın M uç ile yazmaktan bir farkı yok.

      Sil
  9. Esnek uclu dolmakalem eri nerde bulabilirim
    Teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esnek uçlu dolmakalem sıradan kırtasiyelerde bulunmuyor. İşi kalem satmak olan kırtasiyelere bakmak gerek. İstanbul Sirkeci'de "Özler" gibi, "Yeni Zaman" ve "İkbal Kırtasiye" gibi kırtasiyelerde veya Postane sokağındaki kalem tamircisi Murat Usta'dan bulabilirsiniz. Ülkemizdeki seçenekler dışında yurtdışından getirtmek de mümkün elbette. Popüler siteler Cultpens, Jetpens gibi seçenekler mevcut. Ancak esnek uçlu kalem ile yazmak hiç kolay değil.

      Sil