16 Şubat 2017

Lamy Safari vs Pilot Metropolitan




Lamy Safari ve Pilot Metropolitan dolmakalemleri bazı özellikleri nedeniyle hem birbirine yakın hem de çok uzaklar. Çünkü çetrefilli konuları, anlayışları ve kavramları temsil ediyorlar. 

Bir başka açıdan düşünelim: Estetik duruş, teknik tasarım, fiyat-fayda ilişkisi, ergonomi ve işlevsellik gibi çeşitli alanlarda mutlak hakikatın olmadığı bazı hususlar vardır. Üstelik bazı konular bilimsel gerçekler gibiyken insan unsuru devreye girdiğinde kişisel bakış, kültür birikimi, fiziksel yeterlilik ve alışkanlıklar nedeniyle her meraklının farklı bir sonuç çıkaracağı bir fikir tartışması doğabilir.
Estetik duruş, teknik tasarım açısından Lamy üstündür. Ergonomi ve işlevsellik tarafından bakacak olursak ise Pilot Metropolitan (MR) daha iyidir.

Peki ama nelere dikkat ederek karar vereceğiz?

Tamamen kişisel alışkanlıklarımız ve bir kalemden beklentilerimize göre karar vermemiz en doğrusu olur. Bir başkasının uzun uzadıya övdüğü dolmakalem sizin elinize hiç uygun gelmeyebilir. Üşenmeyip düşünmek ve merakla araştırmak gerekiyor.

Bu noktada kişisel fikirlerimi söyleyeyim. Nedense Pilot Metropolitan dolmakalemlerini hiç sevemedim. Balina formunda evet, çok güzel bir fikir ama çok yapay bir tasarım gibi duruyor bence. 

(Şimdi balina formu denilince, bu tarzın en mükemmel örneği geliyor aklıma: Lamy 2000 yazım konforu ve estetik duruş açısından yazı yazmayı seven herkesin kalemliğinde olması gereken bir dolmakalem. Bulmak zor ama efsane Parker 51'lerin yuvarlak hatları da  olağanüstüdür.)

Bir de Pilot MR'lerin gövdelerindeki desenleri sevimsiz buluyorum. Lamy Safari ve AL-star kalemlerinde böyle gereksiz süsler yok. Esasen bu süse ve gösterişe önem vermeyen tavrı wabi-sabi felsefesine inanan Japonlardan beklerdim. Fakat Almanların da araç gereçlere  bakışlarında Bauhaus yorumunun farkı var.

Lamy Safari'ye gelince, kolayca uç değiştirmeye imkan verdiği için son derece pratik, hafif ve göz okşayan bir dolmakalem. Ancak unutmayalım ki Lamy uçları bazen sorun çıkartabiliyor, bu nedenle alırken dikkat etmek gerekiyor. Test için mürekkebe gerek yok, ucun kâğıt üzerinde nasıl hareket ettiğine dikkat eder, gözle basit bir kontrol yaparsanız daha sonra üzülmezsiniz. 

Pilot MR uçları ise her zaman belli bir kalitenin üzerindedir, üzmez.

UÇBEYLERİ

Yazım için uç gereksinimlerine gelince EF veya F uçları uzun yazılarda sayfa ekonomisi ve yazım konforu için gereklidir. Kalın uçlar uzun yazılar için pratikte anlamsız ama kısa notlar ve başlıklar için biçilmiş kaftandır.

Ayrı bir yazı konusu için önceden bir iki cümle daha: Yazılarımızı yıllar sonra da okumak istiyorsak eğer mürekkep seçimi de uç seçimi kadar önemli. Son yıllarda açık renkli mürekkepler moda oldu ama kalıcılık açısından bence sorunlular. Yine de eğer açık tonlu mürekkepleri seviyorsanız kalın uçlarla daha çok keyif alırsınız, ince uçlarda ise koyu tonlar tercih edilirse kâğıt üzerindeki kalıcılık için olumlu bir adım atılmış olur. (Elbette görünürlük açısından açık renkli mürekkepler ince uçlu kalemlerde normalde olduğundan daha koyu görünecektir.)

Japonların M ucu ile Batı tipi dolmakalemlerin F ucu birbirine az çok benzer. Ders notları gibi uzun uzun yazı yazılacaksa F veya EF uç kullanılmasını tavsiye ederim. Bu ucun Japon muadili de yine ufak bir farkla M oluyor. Ancak onların alfabeleri farklı, dolayısıyla uç yapısı da farklı, özellikle ince uçlar dönüşlerde ve ters yöndeki hareketlerde biraz zayıflar. 


LAMY SAFARI, PILOT MR DERKEN... KAKÜNO

Gönlüm Lamy Safari'den yana ancak ancak diğer yandan karşılaştırmayla bir ilgisi olmadığı halde bu iki kalemi iyisiyle kötüsüyle düşündükten sonra önereceğim kalem Pilot Kaküno olacak.  

Bilinen dolmakalemler arasında mütevazı duruşuyla da küçük bir hazine gibi. Özellikle Latin alfabesi düşünülerek hazırlanmış Pilot MR karşısında aşırı ince ucuyla Kaküno'nun hiç şansı yok gibi görünse de çok severek kullandığım bir dolmakalem. 

Her ne kadar Japon çocukları için tasarlanmış olsa da ben başka türlü bir alfabe ile yazan bir yetişkin olarak uzun zamandır kullanıyorum ve herkese tavsiye ediyorum. Fiyatı da söz konusu iki kaleme göre çok daha uygun sayılır. (Uygun deyince böyle basit bir dolmakalemin fiyatı 2o-25 tl'den daha fazla olmamalı aslında, ben geçen sene 3o lira civarında bir fiyata aldım ama şu sıra Kaküno'lar 5o tl civarında satılıyor. tuhaf ama birazcık daha üst sınıfa geçmek istiyorsanız iki katını, orta sınıf bir dolmakalem almak istiyorsanız 1o katını vermeniz gerekiyor maalesef.)

Ben gövde ve kapağın gri olduğu şık bir modelini kullanıyorum. Canla başla yazıyor ve asla yorulmuyor, tıpkı çok sevdiğim Sailor mürekkepleri gibi her eve lazım. 

Ek okumalar:



10 yorum:

  1. Her şeyden önce sadelik ve işlevsellik öne çıkıyorsa tabii ki seçim Pilot Kaküno olacaktır. Bir de üstüne fiyat avantajı eklenince..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ali Bey, bundan 7-8 sene evvel, önce siz ilk defa dolmakalem hakkında blog tutmaya başladınız, halen en büyük birikim yine sizin yazmak keyiftir isimli blogunuzda duruyor.

      Çok iyi hatırlıyorum, ilk yazılarınızı okuduğum o dönemde (2009, 2010 arası) Lamy Safari'ler 25-35 tl arasında satılıyordu. Şimdi paramızın düşen değerinden ve satıcıların kârlarını artırmalarından kaynaklanan sıkıntılardan ötürü fiyatlar uçtu. 2013'de bir Lamy 2000 almak istesek 300 lira vermek yeterliyken şimdi iki katından fazla para ödemeliyiz.

      Ben ucuz ve iddiasız ama üretiminde kaliteye olabildiğince dikkat edilen dolmakalemleri seviyorum. Normalde değeri 50 lira olan bir kaleme 150 lira vermek istemiyorum. Ne yazık ki "arzu faktörü" gerçekleri görmemizi engelliyor, hiç ihtiyacımız olmayan şeylere çok para veriyoruz. Aşırı tüketime özendiren süslü yazıları/videoları ve arzu faktörünü besleyen marka-insanları da sevmiyorum. Bu nedenle sadelik ve işlevselliğe dikkat ediyorum.

      Sil
    2. Mehmet Bey,
      Bu dolmakalem blogu işinin zararını insanlar yaşıyor galiba. Hem tüketimi azdırıyor hem de fiyatları uçuruyoruz. Günahın büyüğü bizlerde.
      Ben o kadar arzu nesnesi haline getirmesem de bu işi iyi kıvıranlar var.
      Bana görede konforlu yazan 3 5 kalemden fazlası fazla oluyor. Aslında insanlar kağıda para vermek istemiyor ve aslında yazmıyorlar.

      Sil
    3. Bu iş biraz da fotoğraf makinesi almaya benziyor. DSLR makinelerde gövdelere çok önem veriliyor mesela. Bir yerde önemli elbette ama asıl yatırım objektiflerdir. İyi bir objektif çok şeyi değiştiriyor.

      Kâğıt kalem işi de öyle, iyi bir mürekkep ve defter çok şeyi değiştiriyor, kalemi unuttuğum oluyor bazen.

      Sil
  2. harika bir yazı olmuş yorumlarda cabası gerçekten insanlarda zaaf yaratma ve bunu kullanma konusunda en acımasızlardan biri Dolma kalem üreticileri ve satıcıları dır.Ama olsun ne yapalım ki kalmelere ne gözümüzü ne gönlümüzü kapatamıyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elbette, insan olduğumuz için zaaflarımız var. Yine de kendimizi ne kadar iyi tanırsak bizi mutlu edecek kalemi ve mürekkebi daha iyi tanır ve onu ararız.

      Benim yöntemim şu: İkinci el dolmakalemlere bakıyorum uzun zamandır.

      Sil
  3. karşılatırmayı taraflı yapmışsınız. iki kalemi de daha önceden kullanan biri olarak pilot mr'ın daha iyi olduğunu düşünüyorum. öncelikle ergonomik tutuşodaklı olan lamy'dir. hatta bu tasarımı ödülde almıştır. o açıdan lamy daha iyidir. ama lamy safariler plastik gövdedir, pilot mr ise alüminyum. ben şahsen plastiği tercih etmediğim için pilotun bu açıdan daha kullanışlı olduğunu düşünüyorum. üstelik pilot mr oldukça hafif bir kalem. tasarım işi de zevk meselesi. lam ödül almış bir tasarıma sahip olsa da bana biraz daha kaba görünüyor, pilot mr'ın görüşüne daha çok ısındım bu sebeple. bir de dolum sistemi çok önemli tabii. lamy piston dolum sistemine sahip bu sebeple mürekkep olmadık bir anda tükenince ortada kala kalma ihtimali var. pilot kartuşlu bir kalem. yedek kartuş taşıyan biri için yarı yolda kalma durumu söz konusu bile değil. kartuş takmak da oldukça zahmetsiz bir işlem zaten. bu sebeple pilot'u tercih ettiğimi söylemem gerek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hep taraflı yazıyorum, yani aklımı, kalbimi ve ellerimi düşünüyorum. Zaten kalemin şahsa özel olduğunu, kalem anlayışının da kişisel olduğunu savunuyorum. Siz de öyle bir düşünce sistemine sahipsiniz ki "tasarım işi de zevk meselesi" diyorsunuz.

      Yeri gelmişken söylemek isterim: Tarafsız kalem ve mürekkep değerlendirmeleri bence çok anlamsız ve ruhsuz. Sanata, edebiyata, tarihe ve kişisel duygulara referans vermeyen bir yazıyı okumak bana işkence gibi geliyor. Öte yandan klişelerle dolu ve sahih bilgi barındırmayan ama sadece güzelleme yapan yazılar da boş. Milimetrik verilerin, alınan ödüllerin de bana bir faydası yok, çünkü kalemin, mürekkebin ve kâğıdın bana verdiği duyguyla ilgileniyorum ve bu alanda yeni şeyler öğrenmek istiyorum.

      Size taraflı bir bakış daha sunayım: Kartuş sevmiyorum, pratik olduğunu da inkar etmiyorum ama o kurşuna benzeyen minik mürekkep kartuşlarını kaleme doldurmak tuhaf geliyor bana, alışamadım.

      Not: Lamy Safari ve al-Star klasik pistonlu kalemlerden değildir, hem dönüştürücü hem kartuş kullanabilirsiniz, dönüştürücü kullanıyorsanız ve bittiyse çıkartıp yerine bir kartuş takabilirsiniz.

      Sil
    2. Pilot mr'a hangi tip kartuş almak gerekir? Kalemin siparişini henüz verdim ancak paketin içinden çıkacak kartuş bitince ne yapacağım biiyorum. Yardımcı olabilirseniz çok sevinirim.

      Sil
    3. Yeni kaleminiz hayırlı olsun. Pilot Metropolitan bütün iyi kırtasiyeler ve internet sitelerinde kolayca bulacağınız Avrupa tipi standart kartuş kullanır. Kartuş yerine Pilot'un bir dönüştürücüsünü alırsanız dilediğiniz mürekkebi kullanabilirsiniz.

      Sil